De invoering van de AVG-wetgeving in 2018 had ook voor Search Engine Optimization (SEO) een aantal belangrijke consequenties. SEO is een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren en verbeteren van de vindbaarheid van websites bij zoekmachines als Google, Yahoo, Bing etc. Het gaat hier dus om zoekmachinemarketing die erop gericht is een webpagina zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Dit gebeurt op basis van relevante trefwoorden en zoektermen. SEO is daarmee een alternatief voor zoekmachine- adverteren, waarbij tegen betaling advertenties worden geplaatst, naast de organische zoekresultaten.
Bij CookieCode werken we samen met verschillende organisaties en zzp’ers, zoals webdevelopers, (online) marketing- en communicatiebureaus, ICT bedrijven, maar ook met SEO specialisten. Zo zijn we onlangs een partnership aangegaan met SEOgeek. SEOgeek biedt optimalisatiediensten aan die ervoor zorgen dat websites zo goed mogelijk voor de dag komen in zoekmachineresultaten. Vanaf nu zal Cookie Code geïmplementeerd worden op alle websites die worden opgeleverd door SEOgeek. Om duidelijk te kunnen maken op welke wijze de functionaliteiten van Cookie Code een bijdrage kunnen leveren is het handig om eerst even stil te staan bij de effecten van de AVG op SEO.
Allereerst is er de kwestie van SSL-certificaten. Een SSL certificaat maakt gebruik van het https- protocol van de browser, waardoor een beveiligde verbinding tot stand komt tussen de server en een browser. Een https-verbinding geeft dus aan dat je persoonsgegevens versleuteld zijn tijdens het bezoeken van een website. Met invoering van de AVG zijn websites verplicht een dergelijke verbinding te hebben, wanneer men wil dat bezoekers persoonsgegevens kunnen versturen. In 2014 gaf Google toe dat het wel of niet hebben van een veilige verbinding een rol speelde bij de rangschikking van zoekresultaten. Tegenwoordig is 95% van het webverkeer op Google afkomstig van beveiligde https-urls. Gebruikers zullen een website zonder beveiligde verbinding verdacht vinden, wat kan leiden tot negatieve gebruikerssignalen, die weer een negatieve impact kunnen hebben op de organische rangschikking van zoekresultaten. Ditzelfde effect kan ook gelden voor websites die hun bezoekers geen cookiebanner voorschotelen. Google streeft ernaar zoveel mogelijk legitieme en betrouwbare websites te tonen in haar zoekresultaten. Experts vinden het daardoor zeer aannemelijk dat Google bij haar rangschikking van zoekresultaten rekening houdt met websites die compliant zijn aan de AVG, of dit in ieder geval in de toekomst zal gaan doen. Daarnaast vermoeden SEO specialisten, waaronder SEOgeek, dat ook het hebben van een pagina met privacybeleid een positieve rol kan spelen bij het rangschikken van zoekresultaten bij Google.
Met de tool van Cookie Code bent u in staat om op overzichtelijke wijze op deze ontwikkelingen te anticiperen. Bij CookieCode stelt een bedrijfsjurist een op maat geschreven privacyverklaring voor uw onderneming op. In deze privacyverklaring worden alle persoonsgegevens, die via uw website worden verzameld, uitgebreid beschreven. Waarom dit belangrijk is wordt duidelijk uitgelegd door Romano Groenewoud van SEOgeek; ‘Ik zie in de praktijk nogal eens partijen die klakkeloos een privacyverklaring overnemen van een andere prominente website uit hun industrie en dan alleen de contactgegevens veranderen naar hun eigen gegevens. Hoe ik dat weet? Vaak vergeten ze hyperlinks in het document aan te passen, die verwijzen dan nog terug naar het origineel’. Websites zijn altijd in ontwikkeling. Wanneer zaken op een website veranderen zullen ook cookie pop-ups, cookieverklaringen en privacy-beleid naargelang aangepast moeten worden. De tool van CookieCode controleert dagelijks of uw website nog voldoet aan alle wetgeving, zodat u zich hier zelf geen zorgen over hoeft te maken. Zoals we eerder hebben aangegeven vermoeden experts dat compliant zijn aan de AVG een positieve weerslag heeft op uw organische rangschikking binnen de zoekresultaten, maar deze functionaliteit van CookieCode heeft nog een bijkomstig voordeel. Wanneer nieuwe content wordt geplaatst of oude content wordt aangevuld met nieuwe informatie moeten crawl bots de webpagina opnieuw beoordelen en indexeren. Hoe vaker nieuwe content wordt toegevoegd of geüpdatet, hoe vaker deze crawl bots de webpagina zullen herindexeren. Een ander voordeel van CookieCode heeft niet zo zeer te maken met de inhoud van de cookie pop-ups, maar het effect ervan op de laadsnelheid van de website. Laadtijd is voor Google een belangrijke rangschikkingsfactor voor zoekresultaten. Bij CookieCode hebben we speciale aandacht voor performance en indexatie, waarbij we ervoor zorgen dat de cookiemelding een minimale impact heeft op de laadtijd. Met onze tool laadt het script asynchroon en daardoor in minder dan 100 milliseconde, wat positief uit kan werken op uw rangschikking binnen de zoekresultaten. Om onder meer deze redenen besloot SEOgeek een samenwerking aan te gaan met CookieCode. Groenewoud; ‘Propere cookie pop-ups en verklaringen zijn broodnodig. Niet alleen voor juridische eisen, maar ook voor SEO is het verstandig. De functionaliteiten die CookieCode biedt zijn uniek, en nogmaals de prijs voor dit alles is sociaal, dus voor mij een ‘no-brainer’.
Bent u benieuwd op welke wijze CookieCode u kan ondersteunen bij uw SEO-werkzaamheden? Neem dan contact met ons op en we informeren u graag over de mogelijkheden.