Google Consent Mode v2 is een framework van Google waarmee je de gegeven toestemming van gebruikers met Google kunt communiceren. Dit doe je door middel van een aantal ‘parameters’. Deze parameters hebben ieder een waarde van ‘denied’ (geweigerd) of ‘granted’ (toegestaan). Op basis van deze parameters past Google alle ingeladen scripts van Google Analytics 4 en Google Ads aan. In essentie betekent dit dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van deze toestemming vanaf nu meer bij Google ligt dan bij de eigenaar van de website.
Door de voortdurende ontwikkelingen in de privacywetgeving wordt het door Google vrijwel verplicht om Consent Mode v2 te implementeren. Als je afwacht, loop je een hoog risico dat jij (of jouw klant) geen doelgroepen meer kan opbouwen en conversies niet of minder goed kan registreren. Het implementeren van Consent Mode v2 wordt dus min of meer verplicht als je Google Ads en andere Google-advertentiediensten wilt blijven gebruiken.
Daarnaast zorgt de Google Consent Mode v2 ervoor dat jij als partner eenvoudiger en sneller onze cookieoplossing kunt implementeren op de website van de klant. In de praktijk zien we dat de implementatie via Google Tag Manager verreweg het meest gekozen wordt.
Zoals hierboven al kort benoemd heeft ook CookieCode de Google Consent Mode v2 toegevoegd aan haar oplossing. Google heeft deze zelf ook getest en goedgekeurd. In jouw vertrouwde partner portaal kun je de betreffende instructies vinden, zodat je dit kunt implementeren op de websites van jouw klanten. De meeste van onze partners maken hier ondertussen al structureel gebruik van, zodat er dataverlies wordt voorkomen. Mocht je klanten hebben die wel gebruik maken van de advertentiediensten van Google, maar nog niet de Google Consent Mode v2 gebruiken, kom dan snel in actie!