In het eerste hoofdstuk spraken we al over de teloorgang van Third-Party cookies, ten faveure van andere technieken die personalisatie van advertenties en targeting van bezoekers mogelijk blijven maken. Dit kan door een gecombineerde aanpak of in de woorden van verschillende grote spelers een “multi-signal approach”. Daarbij wordt uitdrukkelijk gebruik gemaakt van First-Party Data en de First-Party Cookies spelen daarbij een belangrijke rol. Hierdoor zijn marketingteams nog altijd in staat om bijvoorbeeld personalisering toe te passen op basis van “identifiers” die zijn gekoppeld aan bekende klantprofielen.
Als voorbeeld gebruikt Google in haar “privacy-centric cookieless approach” First-Party cookies om zowel unieke bezoekers als verschillende bezoeken van dezelfde gebruikers te kunnen onderscheiden. First-Party cookies worden door het domein zelf geplaatst en zijn onderdeel van een veel bredere categorie First-Party Data. Die First-Party Data komt tot stand door een lange steeds uitdijende lijst van technologieën – de een nog geavanceerder dan de ander – en verwerkingen zoals nieuwsbrief inschrijvingen of whitepaper downloads, die gezamenlijk tot doel hebben gebruikers te identificeren en direct van de gebruiker (en zijn apparaten) wordt verkregen. Om een paar meer geavanceerde technieken te noemen (her)kennen we bij CookieCode bijvoorbeeld:
Google zelf werkt aan een techniek wat men Topics API noemt, een op interesse gebaseerd advertentiemodel zónder Third-Party cookies. In plaats van over het web gedeelde informatie over de bezoeker deelt de eigen browser van de bezoeker 5 interesse-categorieën - op basis van de recente browsegeschiedenis van de bezoeker - om sites te helpen relevante advertenties aan te bieden. Google werkt vanaf 1 juli 2022 met 350 verschillende categorieën, maar dit kan naar verloop van tijd worden uitgebreid naar een paar duizend categorieën. Denk voor nu aan fitness, reizen, boeken, teamsport of rockmuziek, redelijk onschuldige voorbeelden die Google zelf geeft, die de topinteresses van een persoon voor een bepaalde week vertegenwoordigen op deelnemende websites. Deze websites kiezen via de integratie ervoor om Topics op te roepen en via Javascript API de zogenaamd meest relevante advertenties te communiceren met de bezoeker.
Google zelf noemt het “een initiatief om de webprivacy voor gebruikers te verbeteren”. Een gezonde kritische houding is daarbij, gezien het track-record en verdienmodel van Google, wel aan te bevelen. Laten we eerlijk zijn, we zouden het ook niet verstandig vinden om Al Capone te vragen ons nieuwe fiscale stelsel te laten ontwerpen, toch? We houden de ontwikkelingen in ieder geval zowel vanuit technisch oogpunt als de juridische implicaties (zie Hoofdstuk 3) nadrukkelijk in de gaten.
Heel uitdrukkelijk vormt Topics API één techniek die ook de bedoeling heeft onderdeel te vormen van meer First-Party Data technieken, om zo idealiter gecombineerd in een advertentieplatform (of Customer Data Platform), zo effectief mogelijk te adverteren en prestaties van campagnes te monitoren en te meten. “Cookieless” is dus een verzamelterm voor technologieën die het mogelijk maken te doen wat we deden maar zonder gebruikmaking van de Third-Party cookie technologie.